Afgelopen dinsdag presenteerde het Kabinet haar plannen om de energiekosten enigszins in de hand te houden.
Er is al veel over geschreven en ik hoor verschillende geluiden over de plannen. Tijdens het interview met SolarMagazine zei ik al dat huishoudens met zonnepanelen spekkoper zijn maar dat huishoudens die al meer verduurzaamd hebben, bijvoorbeeld door het plaatsen van een warmtepomp of het thuis laden van een hybride of elektrische auto, min of meer gestraft worden omdat hun hogere elektriciteitsverbruik wel tegen marktprijzen moet worden afgerekend.
Verbruiks- en productieanalyse
Op basis van onze eigen verbruiks- en opwekgegevens thuis, heb ik in kaart gebracht wat onze energiekosten waren vanaf 2018 tot en met heden. Ik heb dit gedaan op basis van werkelijke prijzen en werkelijke meetgegevens.
Ik heb ook in kaart gebracht wat ze naar verwachting worden op basis van de gepresenteerde plannen. Hierbij heb ik ook rekening gehouden met het afbouwen van salderen én een aanname gedaan over de terugleververgoeding.
In de analyse heb ik onderscheid gemaakt naar de situatie voordat wij überhaupt zonnepanelen hadden geplaatst en de situatie nu waarin we de zonnepanelen hebben uitgebreid, een hybride warmtepomp hebben en inmiddels een hybride én volledig elektrische auto zoveel mogelijk thuisladen.
Aannames analyse
Zoals gezegd, heb ik de analyse uitgevoerd op basis van werkelijk betaalde prijzen, energiebelastingen, Opslagen Duurzame Energie en BTW. Daarnaast heb ik aannames gedaan over de ontwikkelingen van de elektriciteit- en gasprijzen. Hierbij heb ik onderscheid gemaakt tussen hetgeen al bekend is gemaakt (de tarieven energiebelasting voor elektriciteit en gas tot en met 2030) en ik heb zelf een aanname gedaan over de ontwikkeling van de gas- en elektriciteitsprijs. Daarnaast heb ik vanaf 2023 rekening gehouden met 21% BTW.
De prijsontwikkeling 2018 tot en met 2030 ziet er dan als volgt uit:
Vanaf 2025 wordt salderen afgebouwd. De kilowatturen die je dan terugvoedt in het net, worden door de energiebedrijven waarschijnlijk tegen een lagere prijs vergoed dan de kilowatturen die je nog steeds saldeert. Ik ben ervan uitgegaan dat voor teruglevering nog maar 20% van de leveringsprijs (exclusief energiebelastingen e.d.) wordt vergoed. Uiteraard kan dit per energiebedrijf verschillen.
Die twee ontwikkelingen zien er als volgt uit:
Niet verduurzamen
In 2018 en 2019 was ons gemiddeld elektriciteitsverbruik (gecorrigeerd voor zonnepanelen die er toen al op het dag lagen) 7.559 kWh elektriciteit en 2.368 m3 gas. Dat is fors meer dan gemiddeld.
Wanneer we kijken naar de werkelijke prijzen en verbruiken en ervan uitgaan dat onze verbruiken verder gelijk blijven, zien onze gerealiseerde en verwachte kosten er als volgt uit:
Hierbij heb ik geen rekening gehouden met de kosten voor de netaansluiting. Ik heb ook geen rekening gehouden met het maandelijkse vastrecht dat ons energiebedrijf ons in rekening brengt. Dit zijn de variabele kosten inclusief BTW én de vermindering energiebelasting.
De enorme piek in 2023 is gebaseerd op de prijzen zoals Vattenfall ze vandaag op haar website heeft staan:
Wanneer wij niets aan verduurzaming zouden hebben gedaan, betalen we volgend jaar ruim € 16.000,-. Dat is € 1.333,- per maand.
Gelukkig voert de overheid een prijsplafond in. Wanneer ik rekening houd met € 1,50 voor 1.200 m3 gas en € 0,70 voor 2.400 kWh, dan bedraagt de ‘korting’ € 3.795,- en betalen we ongeveer € 1.000,- per maand.
Wel verduurzamen
Gelukkig hebben wij wel verduurzaamd. Zo hebben wij in 2014 al zonnepanelen geplaatst en in 2016 een Tesla Powerwall. Begin 2021 hebben wij een hybride warmtepomp laten plaatsen en zijn we van 3,9 kWp aan zonnepanelen naar 11,2 kWp aan zonnepanelen gegaan.
Totale investering onder aftrek van ISDE-subsidie op de warmtepomp ±€ 16.000,- inclusief BTW.
Dankzij die investeringen hebben onze energiekosten zich als volgt ontwikkeld wanneer we nog geen rekening houden met het laden van onze auto’s:
Wanneer je beide vergelijkt, zie je dat we in 2023 niet op € 16.000,- uitkomen maar op iets meer dan € 4.000,-.
Gelukkig profiteren wij ook nog van het prijsplafond. Onze ‘korting’ is nu geen € 3.795,- maar € 2.472,-.
Hierdoor komen onze kosten, zonder laden auto op ongeveer € 125,- per maand.
Nogmaals: dit is zonder de netbeheerderskosten en zonder vastrecht. Het gaat enkel om de variabele kosten en de vermindering energiebelasting.
Thuisladen
Zoals ik al zei, hebben wij zowel een hybride als een volledig elektrische auto en die laden we zoveel mogelijk thuis.
Door de stijging van de elektriciteitsprijzen, zijn die kosten niet gering. Onderstaande grafiek toont de ontwikkeling van onze laadkosten thuis.
In de vergelijking zie je de kosten voor tanken. Hierbij is gerekend met een verbruik van 1 op 20 en een prijs van € 1,50 per liter en een verbruik van 1 op 10 en een prijs van € 2,50 per liter. De waarheid zal ergens in het midden liggen.
Door het thuisladen profiteren wij iets meer van het prijsplafond. Onze ‘korting’ is nu geen € 3.795,- maar € 2.549,-. Dit komt doordat door het thuisladen ons netto verbruik wel boven de 2.400 kWh uitkomt.
Straf
Dankzij alle verduurzamingsmaatregelen is onze energienota een stuk lager dan wanneer wij niets hadden gedaan. Wanneer ik de auto niet meereken, valt onze energierekening in 2023 ongeveer € 12.000,- lager uit dan wanneer we niets hadden gedaan. Ik durf bijna niet te melden hoe kort onze terugverdientijd hierdoor is, maar die kun je zelf uitrekenen. Ik heb onze investering immers ook gemeld.
Wanneer wij niets hadden gedaan, zouden we € 3.795,- ‘prijsplafondsubsidie’ hebben gekregen. We krijgen nu (inclusief auto) ‘slechts’ € 2.549,-.
Maar onze energierekening is wel een stuk lager. We zijn sowieso spekkoper, zelfs wanneer we het thuisladen meerekenen.
Kritiek
Mogen we kritiek hebben op de plannen van het Kabinet? Natuurlijk mag dat.
Maar we moeten ook reëel zijn: wij hebben de investeringen kunnen doen, zelfs zonder daarvoor te hoeven lenen. Wij kunnen elektrisch rijden, ook al was de elektrische auto lang duurder in aanschaf dan een auto met een verbrandingsmotor. We mogen dus sowieso niet klagen.
Het enige wat wel een beetje zuur is, is dat elektrisch rijden in veel gevallen nu duurder is dan rijden met een verbrandingsmotor. Want tanken wordt wel gecompenseerd maar (thuis)laden niet.
In mijn ogen is dit een gemiste kans.
PS Alle prijzen en hoeveelheden inclusief berekeningen kun je vinden in het excelbestand dat je hieronder kunt downloaden.
Comentarios