LI-62B01EBEECF13 LI-62B01EBEECF13
 

Verdienmodellen van een batterij

Bijgewerkt op: 19 feb.

Afgelopen donderdag mocht ik op een bijeenkomst van 02025 en Ecostroom een presentatie geven over de verdienmodellen van batterijen. De bijeenkomst was georganiseerd om inzicht te geven in de juridische en financiële mogelijkheden voor wijk- c.q. buurtbatterijen.


Thuis heb ik al sinds 2016 een batterij aan de muur, een Tesla Powerwall 1.0. Mijn berekende terugverdientijd was destijds langer dan 300 jaar. Dit werd vooral veroorzaakt door de hoge prijs voor de batterij, het kleine verschil tussen dag en nacht tarief én het feit dat we zonne-energie toen nog onbeperkt mochten salderen.


Gelukkig zijn het inmiddels betere tijden voor batterijen.


Op onderstaande slide zie je een aantal markten waarop je een batterij in kunt zetten. Hierbij gaat het wel om grote batterijen. Een, tussen aanhalingstekens, grote batterij heeft een vermogen van minimaal 1.000 kW en een opslagcapaciteit van 1.000 kWh of meer. Ter vergelijking: mijn eigen thuisbatterij heeft een vermogen van 3,5 kW met een opslagcapaciteit van 7 kWh.

Een grote batterij kun je dus op meerdere markten inzetten. Zo kun je Tennet, de landelijke netbeheerder, helpen het landelijke energienet in balans te houden. Dat doe je op de FCR en de FRR. Dit noemen we balanceren.


Op de slide hieronder zie je hoe de vergoedingen zich het afgelopen jaar hebben ontwikkeld. Deze vergoedingen worden betaald voor het beschikbaar stellen van het vermogen. Op de FRR krijg je naast een vergoeding voor het vermogen ook een vergoeding voor de daadwerkelijke inzet: het laden en ontladen. Hiermee verdien je extra geld want je laadt altijd goedkoop en ontlaadt altijd duur.

Je kunt er ook voor kiezen om een beetje te speculeren zonder vergoeding voor het vermogen door goedkoop te laden en duur te ontladen. Dit kun je zowel op de day-ahead markt doen, vandaag zijn de uurprijzen voor morgen al bekend. Je kunt het op de intraymarkt doen: iemand belt je nu op om over een half uur te leveren of af te nemen tegen een bepaalde prijs. Of je doet het op de onbalansmarkt.


Op de slide hieronder zie je de ontwikkelingen van de spreads op de EPEX-Spot Day-Ahead markt en die van de verrekenprijzen voor onbalans.

Je ziet hier dat de spread op de EPEX-Spot zowel in de uren van middernacht tot en met twaalf uur s’middags boven de honderd euro per uur is als in de uren tussen 12 uur s middags en middernacht. Wanneer je je batterij in de eerste helft een keer volledig laadt en ontlaadt en in de tweede helft van de dag weer, dan verdien je dus meer dan € 200,- per dag.


Wanneer je naar de onbalansmarkt kijkt, zie je dat de spread gemiddeld ruim boven de € 500,- ligt en vaak richting de € 1.000,- gaat.

Als verdienmodel kun je de EPEX-Spot en de onbalans prima combineren.


Op de slide hieronder zie je wat je met een batterij van 1 MW vermogen en 1 MWh opslag ongeveer had kunnen verdienen afgelopen jaar. Hier zie je ook dat de balanceringsmarkt, het inzetten van je batterij om het landelijke net in stand te houden, op dit moment het meest oplevert.

Wanneer we kijken naar wijk- of buurtbatterijen, dan zijn dit vaak batterijen die worden ingezet voor load shifting of congestie.


Je ziet hieronder een voorbeeld van load shifing. Op een zomerse dag zijn de uurprijzen negatief. In plaats van leveren aan het net, lever je aan je batterij. ’s Avonds, wanneer de prijzen weer hoger zijn, lever je alsnog je zonne-energie aan het net. In dit voorbeeld zou je deze dag niet slechts € 2,- hebben verdiend, maar iets meer dan € 200,-. Een fors verschil.

Hieronder zie je een voorbeeld van congestie. Je hebt een zonneparkje of zonnedak van 600 kW maar je mag maar 100 kW terugleveren aan het net. Meer dan de helft van de opgewekte zonne-energie gaat dan verloren. Een batterij kan hier een goede oplossing bieden.

Het is wel belangrijk te weten dat je van alles moet regelen om op deze markten te kunnen handelen. Je moet verstand hebben van de verschillende prijzen op de verschillende markten en je moet weten hoe je je batterij hiervoor in moet zetten.


Gelukkig zijn er veel partijen die hier diensten voor aanbieden maar die zijn niet gratis. Wat ook belangrijk is, is dat je rekening moet houden met transportkosten. Het laden van een batterij is belast, het ontladen nog niet. En: je hebt conversieverlies. Van iedere 100 kWh die je laadt, gaat er ongeveer 92 kWh terug het net op.

Maar dan nog: als je het goed doet, kun je met batterijen behoorlijk wat geld verdienen.


Wat prettig is, is dat je sommige markten kunt combineren. Zo kun je een batterij bij een zonnepark in de zomer overdag inzetten voor loadshifting en ’s nachts op de FCR. In de winter, wanneer je veel minder zonproductie hebt, kun je de batterij vervolgens inzetten op de FCR of de FRR.


De verwachting is dat je de komende jaren alleen maar meer geld kunt verdienen met batterijen.


In maart publiceert Stratergy het "Handboek verdienmodel batterijen". In het handboek gaan we veel dieper op de verschillende verdienmodellen en de specifieke (technische en juridische) vereisten in. Mocht je daar interesse in hebben, meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.




6.682 weergaven1 opmerking